Emigranten

Den småländska kusten utforskas

Bloggare har åsikter!

Publicerad 2009-10-30 22:38:09 i Allmänt,

Ja, dagens ämne är självklart svininfluensan. Vad annars! Har man ingen åsikt om den, så är man ingen!

Ja, jag vet att den är farlig, och ja, jag vet att människor kan dö av det. Men jag tycker inte den är farligare än någon annan sjukdom. Att det svälter människor varje dag är ungefär lika hemsk och allvarligt. Men det är inte det jag tänker prata om, utan själva vaccinet!

Jag tycker att det är hemskt att människor är så rädda för denna sjukdom, så det tar första bästa medicin som kommer ut på marknaden! Det är inte många som ifrågasätter medicinen, trots att det är lika många människor som har dött av svininfluensan, som av vaccinet! (I Sverige)
Dock är det värsta enligt mig, att över 40% av sjukvårdspersonalen i Sverige har valt att inte ta vaccinet just för att de är rädda för bieffekterna.. Om de mest utsatta människorna, de som kommer vara runt sjuka dagligen, hellre riskerar influensan än effekterna av vaccinet, så tänker absolut inte jag ta den här sprutan! Om vi skulle säga att de har en chans på 10 att bli smittade, så måste nog jag bara ha 1 chans på 100? Jag kan leva med det, bättre än att få i sig något som du inte vet vad det är eller hur det påverkar dig!

Även Schweiz har nu sagt nej till att ge vaccinet till barn, äldre och gravida, just för att de INTE VET effekterna av det! Med tanke på alla de misstag och feldiagnoser som gjorts på senaste tiden av läkare och sköterskor, så litar jag inte längre på dom. Jag tänker i alla fall vänta. Vänta tills de VET effekterna och biverkningarna, tills de är helt säkert! Allt annat handlar bara om rädsla, och vi vet alla vad som händer om man agerar efter det (USA)...

Sitter hos Linnéa nu, har ätit en god tacco-middag och sen glass! Dagens bästa var nog Sean Banan på "Cirkus Möller", han har varit saknad ^^ Nu är det Smala Sussie som gäller!

TACK FÖR MIG.

Kommentarer

Postat av: Isabelle

Publicerad 2009-10-31 09:17:42

men HALLÅ.

Dels så tycker jag dina argument i början håller samma standard som när Dessie argumenterar om pälsindustrin. Vidare så är det exakt samma metod som gäller för svininfluensa vaccinet som med den vanliga influensan. Den har alltså används i typ 60 år!? Det är klart folk är rädda för svininfluensan. Inte för att den behöver vara mycket värre än en vanlig influensa men för den otroliga spridningen. I en vanlig influensa dör 5 % av befolkningen av varje år. De säger att en miljon människor kommer få svininfluensan i år, detta betyder att 50 000 människor kommer dö. Att inte ta vaccinet är självisk för du kan komma att smitta många andra människor bara för att du är orolig över bieffekterna på ett vaccin som har änvänds i många många år. Dessutom är det VÄLDIGT vanligt att man inte ger något slags medicin till gravida, barn och äldre. Gravida får ju för tusan inte ens äta fisk för att dom kan få i sig för mycket gifter! Barn & äldre har ju som vi alla vet ett mycket sämre immunförsvar och därför så kommer inte barn under en viss ålder få vaccinet i Sveige heller. Okey att det hypas för mycket om det i media och de försöker känna pengar på att skrämma upp oss men om inte det hade funnits denna mediehysteri runt omkring så hade alla bara tagit vaccinet, vart glada och hållt käften.

Postat av: Jewliah

Publicerad 2009-10-31 10:28:18

hahhahah. Då tänker jag vara självisk! Tänker ju inte utsätta mig själv för att rädda alla andra! NEj, allting är så oklart och veligt, så det gör mig säker på att vänta =)

Postat av: Jewliah

Publicerad 2009-10-31 10:32:47

Mest så går jag efter vad en stor del av sjukpersonalen tycker. DOM, av någon vet vad vaccinet innehåller och vilka möjliga effekter det kan innehålla! Om inte all de utsatta tar det, så gör fan inte jag det heller!

Postat av: isabelle

Publicerad 2009-10-31 18:33:34

Men guu, vart har du läst det? Aftonbladet eller? tro inte på allt du läser ;)

Postat av: Käll

Publicerad 2009-11-01 11:59:30

Hårfärgen lurar ingen, du är fortfarande blond!

Postat av: isabelle

Publicerad 2009-11-01 14:41:22

haha, jag instämmer med föregående talare ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julia

En rastlös emigrant som hela tiden vill besöka nya platser och träffa nya människor. Har förflyttat mig från Göteborg till Helsingborg, och sedan vidare till Cambridge. Lever just nu studentliv i Kalmar, denna vackra, småländska storstad. Vem vet vart jag hamnar sen...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela